ما را دنبال کنید

جستجوگر

بنر سایت

تبلیغات

موضوعات

  • گالری عکس
  • عکس دانشجویان دانشگاه محقق(عکس های خودتون رو برای ما ارسال کنید) 169
  • عکس دانشجویان سایر دانشگاه ها(عکس های خودتون رو برای ما ارسال کنید) 59
  • مدل های ایرانی پسر(اگر فکر میکنید مدلید عکستونو بفرستید) 7
  • مدل های ایرانی دختر(اگر فکر میکنید مدلید عکستونو بفرستید) 2
  • عکس کودک شما(عکس فرزند خوشگلتونو برامون بفرستید) 13
  • عکس قدیمی از کسانی که از بین ما رفتند (دوستان و آشنایان و خانواده و پدربزرگ یا مادربزرگ) 4
  • عکس های قدیمی از شما و هرکس که دوستش دارید یا مکان هایی که دوستش دارید 4
  • عکس های متحرک 87
  • عکس های عاشقانه 115
  • عکس های مذهبی 76
  • عکس های جالب 401
  • عکس های ماشین و موتور 10
  • عکس های حیوانات 31
  • عکس خنده دار 193
  • عکس های علمی 76
  • عکس های طبیعت 28
  • عکس های آموزشی 64
  • عکس های تاریخی 9
  • عکس مقبره 4
  • عکس های قدیمی 4
  • عکس دختران 12
  • عکس پسران 7
  • عکس بازیگران ایرانی زن 3
  • عکس بازیگران ایرانی مرد 3
  • عکس بازیگران خارجی زن 2
  • عکس بازیگران خارجی مرد 3
  • عکس خوانندگان ایرانی مرد 8
  • عکس ورزشی 15
  • عکس خوانندگان ایرانی زن 0
  • عکس خوانندگان خارجی مرد 0
  • عکس خوانندگان خارجی زن 0
  • عکس کودکان 5
  • عکس مدل ها و مانکن ها 1
  • طنز پردازان 8
  • متن
  • متن طنز 56
  • متن ورزشی 4
  • متن تاریخی 13
  • اخبار 165
  • متن علمی 178
  • متن عاشقانه 59
  • آشپزی 3
  • سایر متون 198
  • لایحه مجازات اسلامی 1
  • تغذیه 2
  • برنامه های کاربردی
  • برنامه برای گوشی نوکیا 6
  • برنامه برای گوشی سونی اریکسون 6
  • برنامه برای گوشی های اندروئید 4
  • برنامه برای گوشی های ایفون 3
  • برنامه برای گوشی ال جی 2
  • برنامه برای گوشی سامسونگ 5
  • برنامه برای گوشی گالکسی 3
  • برنامه های کاربردی 25
  • مرورگر 8
  • بازی 1
  • برنامه برای کامپیوتر 15
  • آهنگ
  • اهنگ های ایرانی 61
  • اهنگ های خارجی 16
  • اهنگ های خنده دار 10
  • نوحه 37
  • اهنگ های مذهبی 50
  • اهنگ های جالب 65
  • اهنگ های علمی 7
  • اهنگ های فیلم ها 26
  • اهنگ های مجاز 53
  • اهنگ های غیر مجاز 46
  • پخش آهنگ رایگان 10
  • sms
  • اس ام اس عاشقانه 3
  • اس ام اس خنده دار 2
  • اس ام اس فلسفی 2
  • اس ام اس سرکاری 1
  • اس ام اس زناشویی 1
  • اس ام اس ضدحال 0
  • اس ام اس قومیتی 0
  • سایر اس ام اس ها 19
  • فیلم
  • فیلم های ایرانی 30
  • فیلم های خارجی 24
  • سایر فیلم ها 37
  • مطلب مهم سایت
  • مخصوص مدیران سایت 54
  • اخبار دانشگاه و زمان امتحانات 41
  • مطالب علمی
  • شیمی 7
  • فیزیک 32
  • تحقیق 55
  • فیزیک حالت جامد 4
  • مکانیک کوانتوم 4
  • ابر رسانایی 1
  • فيزيك جديد 4
  • کتاب 18
  • فیزیک ذرات بنيادي 2
  • سوال 5
  • ریاضی فیزیک 5
  • کاربرد فیزیک 5
  • فیزیک لیزر 0
  • فیزیک و فناوری 2
  • فیزیک هسته اي 6
  • ریاضی 7
  • فیزیک و صنعت 1
  • کیهان شناسی 7
  • ترمودینامیک 1
  • نور و اپتیک 1
  • هواشناسی 3
  • مکانیک تحلیلی 1
  • فیزیک دما پایین 0
  • تاریخ علم 1
  • فيزيك كلاسيك 0
  • فيزيك پايه 2
  • الکترمغناطیس 0
  • !~لــژیونـــر~! 0
  • نجوم 12
  • نسبیت خاص 0
  • اخترفیزیک 7
  • فیزیک و زندگی 2
  • فیزیک پزشکی 0
  • فیزیک جو 4
  • نوبل فیزیک 2
  • فیزیک و فیزیکدانان 4
  • خبرهاي جديد فيزيك 2
  • موضوعات كاربردي 13
  • سایر و متفرقه 75
  • بازی های اینترنتی
  • clash of clans خرید و فروش اکانت و اخبار در مورد بازی 8
  • clash royal خرید و فروش اکانت و اخبار در مورد بازی 0
  • hay day خرید و فروش اکانت و اخبار در مورد بازی 0
  • سایت دانشجویان دانشگاه محقق

    • :: uma ::
    • :: اطلاعات شما ::
    • آي پي : 3.232.129.123
    • مرورگر :
    • سيستم عامل :

    خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود


    عضویت / ورود

    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

    کدهای اختصاصی

    دانشجویان فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی

    در رابطه با بازار کار رشته ی فیزیک باید گفت که واقعا بازار کار خاصی دارد , چون رشته ی خاص و ویژه ای است. مثلا مثل یک مهندس مکانیک یا برق نمی شه بعد از اینکه لیسانس رو گرفت رفت توی یک خط تولید یک کارخونه کار کرد یا مثل یک مهندس عمران نمی شه یک پروژه ی طراحی یک ساختمان رو قبول کرد و روی اون کار کرد و ... کارهایی که در رشته ی فیزیک برای فیزیکدانان مطرح است واقعا کارهای ویژه ی و استراتژیک و بعضا در مواردی نفس گیر است و در حالت عادی ریسک پیدا کردن کار و همچنین موفق بودن در آن زمینه ی کاری زیاد است نسبت به رشته های مهندسی و فنی. چون به هیچ عنوان کاری که یک فیزیکدان انجام می دهد روتین و عادی تلقی نمی شود. حتی اگر در بعضی از مواقع در کار مجبور شوند کمیت هایی را بدست آورند که چندین سال پیش توسط دیگر دانشمندان کشف شده بوده (چون نسبت به کار مورد نظرمان ممکن است نیازمند روش های جدید تر و ارتقا یافته تری برای اندازه گیری یک سری از کمیت ها مورد نظرمان در شرایط خاص باشیم.) و در مجموع هم اکنون در اغلب در پروژه هایی که در دنیا تعریف می شوند اگر در تیم یک فیزیک دان حضور داشته باشد آن پروژه پیش رو یا High Tech تلقی می شود و مسلما در کشور های در حال توسعه و یا جهان سومی که نیاز به پروژه های پیشرو کمتر احساس می شود و ممکن است در مواردی درباره ی این رشته ها تصورات غلط به وجود می آید.



    البته باید در نظر داشت که کار کردن در این زمینه ها به سادگی محقق نمی شود و مسیر پر فراز و نشیبی را باید پشت سر گذاشت.


    ولی چند سالی است که در ایران اقداماتی در حال انجام است و پروژه های نسبتا پیشرویی تعریف می شود که نیاز به رشته ی فیزیک را در آنها به راحتی احساس می کنیم. از اقدامات مربوط به انرژی هسته ای گرفته تا پرتاب ماهواره و موشک تا ساخت نانو مواد پیشرفته و لیزر های سرد و ...

    به همین منظور واحد های ارتباط با صنعت در کل کشور به وجود آمده است و یا فیزیکدانها پروژه های پیشرو را تعریف می کنند و یا در تعریف پروژه های پیشرو بندهایی درج می شود که وجود یک یا چند فیزیکدان را در پروژه الزامی می کند. برای مثال و حسن ختام می توان در ادامه به یک نمونه ی کوچک از این اطلاعیه ها عیناً اشاره کرد که اطلاعیه ی انجمن فیزیک ایران است در مورد همین پروژه ها و لزوم استفاده از فیزیکدان ها در چنین پروژه هایی...

    "به‌ اطلاع اعضای پیوسته و وابسته انجمن فیزیک ایران می‌رساند که این انجمن به عنوان یکی از انجمن‌های پیشتاز در امر پژوهش و آموزش کشور، با توجه به ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور و اهمیت ارتباط بیشتر با بخش صنعت برای تکمیل بخشی از زنجیره تبدیل علم به ثروت که می‌تواند کمک موثری در شکل‌گیری و گسترش صنایع مدرن و دانش محور کشور از یک سو و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان فیزیک، توسعه تحقیقات و تجهیزات بویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی و ارتقاء توان اقتصادی جامعه فیزیکدان کشور از سوی دیگر داشته باشد، ارتباط موثری را با شهرک‌های صنعتی، وزارتخانه و سازمان‌های متولی بخش صنعت کشور برقرار کرده و در همین راستا اقدام به تشکیل کمیته ارتباط باصنعت خود با مشارکت محققان و پژوهشگران و دست‌اندرکاران صنعت کشور نموده است. برخی از اهداف این کمیته عبارتند از:

    • ایجاد ظرفیت و گرایش بهنگاه علمی و بهره‌گیری از روش علمی درتوسعه صنعتی کشور
    • هماهنگی‌های لازم برای بهره‌گیری از توان تخصصی دانش‌پژوهان و فیزیک‌پیشگان بویژه اعضای انجمن در توسعه صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی کشور
    • هدایت طرحهای پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی فیزیک به سمت نیازهای علمی درصنایع کشور
    • فرهنگ‌سازی برای استفاده از دستاوردهای علمی در واحدهای صنعتی 
    • هدایت سیاست‌های توسعه صنعت و فناوری به سمت بهره‌گیری ازعلوم پایه در صنعت
    • تاثیرگذاری در تغییر محتوی درسی دوره‌های آموزشی دانشجویان فیزیک در مقاطع مختلف با هدفکاربردی‌تر شدن آنها و بویژه نزدیک‌تر شدن به نیازهای صنعتی کشور
    • معرفی نیازهای صنعتی کشور به سمت مراکز علمی و تحقیقاتی فیزیک
    • ایجاد فضای فرهنگی به منظور معرفی ظرفیت بالای دانش و روش علم فیزیک درحل مشکلات صنعتی کشور 
    • انتقال تجربه‌های موفق درانجام پروژه‌های صنعتی توسط فیزیک‌پیشگان به دانش‌آموختگان فیزیک
    • کمک به ایجاد و گسترش و فناوریهای پیشرفته (High Tech ) و صنایع دانش محور
    • ایجاد و توسعه پژوهش‌های تقاضامحور (اسناد بالادستی توسعه کشور)
    • کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی، اتصال دانش‌آموختگان فیزیک به مراکز صنعتی برای اشتغال و تشویق و توسعه روحیه کارآفرینی برای فیزیک‌پیشگان
    • کمک به تحول اقتصادی جامعه بر محوریت تولید ثروت از طریق توسعه دانش و صنایع دانش محور 
    • شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فیزیک‌پیشگان کشور 
    • ایجاد و گسترش دوره‌های آموزشی مورد نیاز بخش صنعت 
    • ارائه روش‌های استفاده ازدانش فیزیک درتوسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش درآمد واحدهای صنعتی وارتقای سطح اقتصادی جامعه فیزیکدانان کشور
    برای سرعت بخشی به تحقق اهداف این کمیته، انجمن فیزیک ایران ضمن تقویت ارتباط با صاحبان صنایع، ازطریق کمیته مذکور درشهرکهای صنعتی کشور حضور فعال خواهد داشت و پس از نیاز‌سنجی‌های لازم طرح‌ها و پیشنهادات بخش صنعت را از طریق سایت انجمن به استحضار اعضای محترم انجمن خواهد رساند. پژوهشگران عزیزی که علاقمند به انجام پروژه های صنعتی بوده و مایل به همکاری با بخش صنعت می‌باشند پروپوزال‌های خود را به این کمیته ارائه می‌دهند تا پس از داوری‌های علمی و بررسی‌های کارشناسی در صورت احراز شرایط لازم برای عقد قرارداد و اجرای طرح معرفی شوند."

    در نهایت برای همه ی دانشجویان آینده (چه دکتر ها و دانشمندان چه مهندس ها) آرزوی موفقیت و سرافرازی می کنیم و امیدواریم در هر زمینه ای که وارد می شوند بتوانند برای بشریت مفید باشند و خودشان از کارهایی که در هر لحظه انجام می دهند رضایت کامل داشته باشند و لذت ببرند. زندگی فرصت کوتاهی است و باید قدر لحظه های قشنگش رو خوب خوب دونست...


    یکی از دلایلی که فیزیک‌دانان را از قبول سفر در زمان باز می‌دارد، مسئله وجود پارادوکس‌های زمان است. برای مثال، شما اگر به گذشته سفر کنید و پدر و مادر خود را قبل از تولد خودتان به قتل برسانید، در این صورت تولد شما دیگر غیر ممکن خواهد بود. بنابراین هرگز نمی‌توانید به گذشته سفر کنید تا پدر و مادر خود را به قتل برسانید. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که علم بر اساس ایده‌هایی که منطقا با هم سازگار باشند، شکل می‌گیرد. وجود یک پارادوکس زمان موثق، کافی است تا بتوان سفر در زمان را به کلی رد کند. در زیر پارادوکس های زمان را با هم مرور می کنیم.


    http://uma.r98.ir/


    بقیه در ادامه مطلب


    توضیحات کامل/ادامه مطلب

    دانشمند جوان ایرانی، با تصدی کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟ نیما ارکانی حامد در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد و دارای کرسی استادی در دانشگاه پرینستون است. این کرسی از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۵ در انحصار آلبرت انیشتن بوده است

     

    پس از اعلام نظریه عملکرد جهان ارکانی، از او دعوت شده که در طرح تونل شتاب دهنده سوئیس (LHC) که با هزینه بالغ بر ۵ میلیارد دلار ساخته شده، رهبری آزمایش ها را بر عهده داشته باشد.

    تلاش نظریه ابر ریسمان که اخیرا اعلام شده، در این است که توضیح دهد ذرات، کوچکترین ماده تشکیل دهنده مواد نیستند بلکه حلقه های مرتعشی که ریسمان نامیده می شوند، کوچکترین بخش به حساب می آیند.

     

    دکتر ارکانی با تکمیل این نظریه عقیده دارد که این ریسمان ها در ۱۱ بعد در حال ارتعاش هستند که ما فقط ۳ بعد از آن را می توانیم مشاهده کنیم، وجود بعد دیگری هم به نام بعد زمان به اثبات رسیده و تا به امروز در مورد ۷ بعد دیگر توضیح کاملی ارائه نشده است.

    ارکانی به همراه دو فیزیک دان دیگر به نام های دیموپلوس (Dimopoulos) و والی(Dvali) در مورد این ابعاد نظریه ای ارائه کرده اند که می گوید این ابعاد بزرگتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شود و از آن جایی که تنها نیروی گرانش بر آنها اثر می گذارد، قابل دیدن نیستند.

    تئوری دکتر ارکانی که به همراه دو فیزیکدان دیگر معرفی شده به عنوان مدل (Arkani-Dvali-Dimopoulos)

    ADD شناخته می شود.

    اکنون ارکانی و همکارانش امیدوارند بتوانند به کمک شتاب دهنده هاردن (LHC) مدل خود را اثبات کنند. اثبات این نظریه می تواند تحول بسیار بزرگی در فیزیک ذرات به وجود بیاورد.

     

     

    جنگ‌افزار هسته‌ای یا سلاح هسته‌ای جنگ‌افزارهایی هستند که در آن‌ها از انرژی حاصل از شکافت یا همجوشی هسته‌ای برای تخریب و کشتار استفاده می‌شود.

    این سلاح‌ها در طول تاریخ تنها دو بار توسط ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

    بمب اتمی

    بمب اتمی نام رایج وسایل انفجاری است که در آن‌ها از انرژی آزاد شده در فرایند شکافت هسته‌ای، یا گداخت هسته‌ای برای تخریب استفاده می‌شود. بمب‌های اتمی که برمبنای گداخت کار می‌کنند نسل نوین بمب اتمی هستند و قدرتی بسیار بیشتر از بمب‌های شکافتی دارند. مبنای آزاد شدن انرژی در هر دو نوع بمب اتمی تبدیل ماده به انرژی (E=mc²)است اما در بمب‌های گداختی جرم بیشتری از ماده به انرژی تبدیل می‌شود. نخستین بمب اتمی که بمبی پلوتونیومی(از نوع شکافتی) بود در سال ۱۹۴۵م در جریان جنگ جهانی دوم در آمریکا ساخته و در شانزدهم ژوئیهٔ ۱۹۴۵م در صحرای آلاموگوردو در نیو مکزیکوی آمریکا آزمایش شد. آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی (شکافتی-اورانیومی در هیروشیما وشکافتی - پلوتونیومی در ناگازاکی) استفاده نظامی کرده‌است. شوروی در سال ۱۹۴۹ دارای بمب اتمی شد.

    اختراع این سلاح، ریشه طولانی در تاریخ علم فیزیک و شیمی دارد اما استفاده از دانش به دست آمده، برای ساخت بمب اتمی بیشتر به روبرت اوپنهایمر و ادوارد تلر نسبت داده می‌شود.

    تاریخچهٔ سلاح‌های هسته‌ای

    اولین تلاش‌ها در جهت ساخت بمب اتمی در آلمان نازی آغاز گشت. در این دوران، شیمیدانی به نام پل هارتک از اساتید دانشگاه هامبورگ به توان بالقوه نیروی اتمی برای کاربردهای نظامی پی برد. وی در ۲۴ فوریه ۱۹۳۹ امکان استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک سلاح با توان تخریبی نا محدود را طی نامه‌ای به وزارت جنگ در برلین اطلاع داد. به‌دنبال این امر گروهی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شد و وارنرهایزنبرگ فیزیکدان برجسته آلمانی به طور غیر رسمی سرپرست تیم تحقیقاتی آلمان برای ساخت بمب هسته‌ای گشت.

    تصویر اولین آزمایش اتمی در ترینیتی ایالت نیومکزیکو

    در همین زمان، آلبرت انیشتین طی نامه معروف خود به روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا خطر دستیابی آلمان به تولید بمب اتمی را گوشزد کرد. متعاقب این اخطار روزولت دستور ایجاد پروژه منهتن با هدف تحقیق در این رابطه و تولید بمب اتمی را با همکاری کشور انگلستان صادر کرد. برای این پروژه تأسیساتی در لوس آلاموس در ایالت نیومکزیکو، اوک ریج ایالت تنسی و همفورد ایالت واشنگتن به کار گرفته شدند و تیمی از برجسته‌ترین دانشمندان آن دوران به استخدام این پروژه در آمدند. محققان آلمانی موفق به تولید بمب اتمی نشدند. اگرچه ادعاهایی در زمینه آزمایش نوعی ابزار هسته‌ای توسط نازی‌ها پیش از پایان جنگ جهانی دوم مطرح شده است اما تیم آمریکایی به سرپرستی فیزیکدان برجسته، جی آر اوپنهایمر موفق به ساخت عملی اولین بمب هسته‌ای شد که در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ در ناحیه‌ای موسوم به ترینیتی در نیومکزیکو آزمایش شد.

    به فاصله کوتاهی در ۶ آگوست ۱۹۴۵، بمب افکن اسکادران ۵۰۹ نیروی هوایی آمریکا موسوم به Enola Gay(که اکنون در موزه‌ای در واشنگتن نگهداری می‌شود)، از پایگاهی در جنوب اقیانوس آرام به پرواز در آمد و در ساعت ۸:۱۵ دقیقه به وقت محلی، بمب موسوم به پسر کوچک را بر شهر هیروشیما ژاپن منفجر ساخت و بدین ترتیب نام کشور ایالات متحده آمریکا را برای همیشه در تاریخ، به عنوان تنها کشور استفاده کننده از سلاح کشتار جمعی در تاریخ بشریت ثبت نمود. این بمب که در طراحی آن از ۶۴ کیلوگرم اورانیوم استفاده شده بود، از ارتفاع ۹۶۰۰ متری رها شد و در ارتفاع ۵۸۰ متری سطح زمین با شدتی معادل با انفجار ۱۵ هزار تن TNT منفجر شد. مجموع تلفات اولیه و کشته شدگان ناشی از عوارض این انفجار را بالغ بر ۱۴۰۰۰۰ نفر تخمین می‌زنند. سه روز بعد در ۹ آگوست انفجار بمب مرد چاق در شهر ناگازاکی ژاپن موجب کشتار ۷۴۰۰۰ نفر انسان دیگر شد. این بمب که از پلوتونیوم به عنوان ماده شکافت پذیر استفاده می‌کرد، انفجاری به شدت ۲۱ کیلوتن TNT ایجاد کرد. بمب دیگری نیز در پروژه منهتن تولید شده بود که هرگز از آن استفاده نشد.

    پس از پایان جنگ دوم جهانی دانشمندان در آمریکا به تحقیق در رابطه با تسلیحات هسته‌ای ادامه دادند. اگرچه این تصور وجود داشت که هیچ کشوری دیگری در دنیا نمی‌تواند تا پیش از سال ۱۹۵۵ به فناوری ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد، اما کلاوس فیوکس یکی از فیزیکدانان آلمانی که در رابطه با مواد فوق انفجاری (High Explosive) با تیم اوپنهایمر همکاری می‌کرد، طرح‌ها و جزئیات طراحی بمب آزمایش شده در ترینیتی را در اختیار جاسوسان شوروی قرار داد. به این ترتیب در ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اولین آزمایش اتمی خود را با موفقیت انجام داد و غرب را در وحشت فرو برد. این انفجار اثر زیادی در تسریع جنگ سرد گذارد و موجب ایجاد رقابت تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی گردید.

    پس از آن ایالات متحده جهت حفظ برتری تسلیحاتی خود، تحقیق در رابطه با ساخت بمب گداختی(یا هیدروژنی) یا به عبارت دقیقتر، تسلیحات گرما-هسته‌ای (Termo- Nuclear) را آغاز کرد. پیش از این اوپنهایمر به دلیل اتخاذ مواضعی علیه ساخت تسلیحات هسته‌ای از سرپرستی پروژه کنار گذارده شد و ادوارد تلر هدایت عملی پروژه ساخت بمب هیدروژنی را برعهده گرفت. نخستین آزمایش یک وسیله گرما-هسته‌ای با اسم رمز مایک در نوامبر سال ۱۹۵۲ در جزیره کوچکی به نام الوگالب در مجاورت انی وتاک در جزایر مارشال انجام شد. وزن تجهیزات به کار رفته در این انفجار شامل دستگاه‌های تبرید به بیش از ۶۵ تن می‌رسید. از آنجایی که در این سیستم مستقیماً از ایزوتوپهای دوتریوم و تریتیوم مایع استفاده می‌شد، به آن لقب بمب خیس(wet bomb) داده بودند. پیش بینی می‌شد که قدرت این انفجار معادل یک یا دو مگاتن تی ان تی باشد. اما برخلاف انتظار شدت انفجار معادل ۱۰٫۴ مگاتن تی ان تی بود. نتایج انفجار بسیار هراسناک بود. قطر گوی آتشین حاصل از این انفجار به ۵ کیلومتر رسید. جزیره الوگالب تقریباً تبخیر شد و حفره‌ای به عمق ۸۰۰ متر و شعاع دهانه ۳ کیلومتر برجای ماند.

    نکاتی دربارهٔ بمب اتمی

    • منطقه انفجار بمب‌های هسته‌ای به پنج قسمت تقسیم می‌شود:۱- منطقه تبخیر ۲- منطقه تخریب کلی ۳- منطقه آسیب شدید گرمایی ۴- منطقه آسیب شدید انفجاری ۵- منطقه آسیب شدید باد و آتش. در منطقه تبخیر درجه حرارتی معادل سیصد میلیون درجه سانتیگراد بوجود می‌آید و هر چیزی، از فلز گرفته تا انسان و حیوان، در این درجه حرارت آتش نمی‌گیرد بلکه بخار می‌شود.
    • آثار زیانبار این انفجار حتی تا شعاع پنجاه کیلومتری وجود دارد و موج انفجار آن که حامل انرژی زیادی است می‌تواند میلیون‌ها دلار تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر ماهواره‌ها و یا سیستم‌های مخابراتی را به چندی آهن پاره تبدیل کند و همه آنها را از کار بیندازد.
    • اینها همه آثار ظاهری و فوری بمب‌های هسته‌ای است. پس از انفجار تا سال‌های طولانی تشعشعات زیانبار رادیواکتیو مانع ادامه حیات موجودات زنده در محل‌های نزدیک به انفجار می‌شود.
    • پرتو رادیو اکتیو از پرتوهای آلفا، بتا، گاما و تابش نوترونی تشکیل شده‌است. نوع آلفای آن بسیار خطرناک است ولی توان نفوذ اندکی دارد. این پرتو در بافت زنده تنها کمتر از ۱۰۰ میکرون نفوذ می‌کند اما برای آن ویرانگر است.
    • پرتوی گاما از دیوار و سنگ نیز عبور می‌کند. هر ۹ میلی‌متر سرب یا هر ۲۵ متر هوا شدت تابش آن را نصف می‌کند. این پرتو نیز با توجه به فرکانس بسیار بالا، انرژی زیادی دارد که اگر به بدن انسان برخورد کند از ساختار سلولی آن عبور کرده و در مسیر حرکت خود باعث تخریب ماده دزوکسی ریبو نوکلوئیک اسید یا همان DNA شده و سرانجام زمینه را برای پیدایش انواع سرطان‌ها، سندرم‌ها ونقایص غیر قابل درمان دیگر فراهم می‌کند وحتی این نقایص به نسل‌های آینده نیز منتقل خواهد شد. برای جلوگیری از نفوذ تابش گاما به حدود ۱۰ سانتی‌متر دیوارهٔ سربی نیاز است.

    بمب اتمی نوع A

    ساخت این نوع بمب اتمی بسیار ساده می‌باشد و تنها به مقدار کافی اورانیوم با خلوص مناسب که به روش مناسبی قالب گیری شده باشد (فرم نیم کروی) احتیاج دارد. در این روش اورانیوم قالب گیری شده توسط تفنگ ساده‌ای مورد هدف قرار می‌گیرد. این تفنگ مانند تفنگ جنگی بسیار ساده‌ای می‌باشد که تنها با باروت و یا هر چیز قابل انفجار دیگری پرشده و گلوله آن تنها اورانیوم غنی شده می‌باشد. برخورد دو قطعه اورانیوم باعث انفجار هسته‌ای می‌شود. بعلت اینکه دو قطعه اورانیوم همدیگر را دفع می‌کنند روش قالب گیری نیم کروی مهمترین بخش این کار می‌باشد.

    تعداد بمب‌های اتمی موجود در جهان

    نقشه جهان بر اساس برخورداری کشورها از سلاح یا فناوری هسته‌ای ‏     پنج کشور که رسماً دارای سلاح هسته‌ای هستند     سایر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای     کشورهایی که در خصوص توسعه فناوری یا سلاح هسته‌ای مورد سوء ظن هستند     کشورهایی که زمانی برنامه توسعه فناوری یا سلاح هسته‌ای داشته‌اند     کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند اما به طور گسترده آن را تولید نکرده‌اند

    بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانس سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل در مکزیکو سیتی که شصت و دومین کنفرانس سالانه از این نوع محسوب می‌شد بیان کرد که تا تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۰۹ حدود ۲۰٬۰۰۰ بمب اتمی در جهان ساخته شده است.

    کشورهای دارای جنگ افزار هسته‌ای

    کشورهای دارای حق وتو (انگلستان، فرانسه، روسیه، امریکا، چین) به علاوه کشورهای هند، پاکستان و کره شمالی تا کنون به فناوری این جنگ افزار دست یافته‌اند.

    بسیاری بر این باورند که اسرائیل نیز مجهز به سلاح‌های اتمی است، اما این کشور با در پیش گرفتن سیاست ابهام هسته‌ای هیچ گاه رسماً در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای را تأیید نکرده است.

    انواع بمب اتمی

    پدافند هسته‌ای

    استفاده از سلاح‌های اتمی به دلیل اثرات و ویژگی‌های خاصی بوده که سایر جنگ افزارها چنین قابلیتی ندارند از جمله:

    1. ایجاد خسارت‌های سنگین جانی و مالی
    2. غیر قابل استفاده کردن و آلودگی محیط
    3. تهدید طرف مقابل و تحت فشار گذاشتن طرف مقابل برای قبول خواسته‌ها
    4. تغییر توازن قدرت درجنگ
    5. وسعت شعاع تخریب و خسارات هنگفت
    6. استفاده سریع در هر شرایط
    7. نفوذ اثرات تخریبی آن در تاسیسات

    البته با وجود این قابلیت‌ها کشورها ودولتهای دارنده سلاح هسته‌ای با مشکلاتی رو به رو اند به شرح زیر:

    1. مخالف اذهان عمومی جهان است.
    2. عمدهٔ تجهیزات و تأسیسات را نابود می‌سازد که خود دشمن نیز ممکن است به آن نیاز پیدا کند.
    3. آلودگی شدید هسته‌ای که باعث عدم استفاده از منطقه می‌گردد.
    4. عدم کنترل شعاع آلودگی که در اثر کم بودن ممکن است آن خسارت مورد نظر وارد نشود و همچنین با زیاد شدن شعاع آلودگی ممکن است به نیروهای خودی آسیب برسد.

    اثرات و مراحل انفجار هسته‌ای

    نورانفجار

    اولین نشانه یک حمله اتمی نور خیره کننده آن است که مقداری از خورشید درخشنده تر است و مانند فلاش عکاسی یا صاعقه است و نگاه کردن به آن حتی چند ثانیه می‌تواند انسان را نابینا کند و حتی در مواردی باعث نابینایی کامل خواهد شد

    تشعشع حرارتی

    • گوی آتشین تشکیل شده که دمای مرکز آن به چند میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد (حتی از سطح خورشید هم بیشتر می‌شود).
    • هرچیزی را در نزدیکی خود به خاکستر سفیدی تبدیل می‌کند وجود باد هم می‌تواند به این عمل کمک نماید.
    • در همان دو الی سه ثانیه اول تشکیل می‌شود و با سرعتی معادل دو برابر سرعت صوت به راه می‌افتد وهرچه بر سر راهش باشد پرتاب و نابود می‌کند.
    • اجسامی که توسط موج انفجار متلاشی شده مانند گلوله به پرواز در می‌آیند و آثار ناشی از آن تهدید جدی برای انسان به شمار می‌رود.
    • خود موج انفجار نیز بر اعصاب انسان تاثیر گذاشته و باعث عدم تعادل (موقت یا دائم) می‌گردد که به اصطلاح به آن موجی شدن می‌گوییم و همچنین باعث آسیب‌های شدید بر پرده گوش و دیافراگم قفسه سینه می‌شود که به ترتیب در اثر برخورد موج با پرده گوش و دومی دراثر بازماندن دهان انسان یا تنفس هنگام آمدن موج است که عوارض آنها کری---ودومی مرگ است.

    تشعشع هسته‌ای

    این تشعشعات بسیار خطرناک و به محض انفجار بمب در تمام نقاط پخش می‌شود که شامل چهار دسته‌اند:

    آلفا

    این ذره برد و قدرت نفوذ کمتری نسبت به سایر ذرات دارد و توسط یک ورق کاغذ یا پارچه یا پوست انسان متوقف می‌شود.

    بتا

    این ذره از ذرات آلفا قدرت نفوذ بیشتری دارد ولی دارای برد کمتری می‌باشد و توسط یک صفحه فلزی با ضخامت بیش از سه میلیمتر متوقف می‌شود.

    گاما[

    این اشعه مانند امواج رادیویی دارای برد بسیار زیادی می‌باشد، قدرت نفوذ و تخریب این اشعه بسیارزیاد است. یک لایه ۱۵سانتیمتری بتن یا یک لایه ۲۰ سانتیمتری خاک فقط نیمی از این اشعه را می‌گیرد و همان نیمی دیگر اثرات زیانبار خود را بر جای می‌گذارد.

    نوترون[

    نوترون نیز مانند گاما هم بسیار زیانبار است هم دارای برد بسیار زیادی می‌باشد و قدرت نفوذ و تخریب بسیار زیادی دارد با این تفاوت که نوترون ذره است و گاما اشعه. اثر تخریبی آن در موجودات زنده بیشتر است تا اشیاء. در صورت انفجار بسیار کشنده خواهد بود.

    شدیدترین انفجار هسته‌ای

     

    قدرت شدیدترین انفجار اتمی صورت گرفته در جهان که در سال ۱۹۶۱ به وسیله شوروی انجام شد، ۵۰ هزار کیلوتن بود.

    ...

    درباره ما

    University of Mohaghegh Ardabili